Thursday, July 30, 2009

Atasi Sifat Marah !


Marah mempunyai perkaitan rapat dengan stres atau tekanan perasaan. Kemarahan juga boleh mencetuskan kelakuan agresif. Ini akan mendorong manusia untuk bertindak ganas, terjebak ke kancah pergaduhan, peperangan, penganiayaan, penindasan dan pembunuhan.

Ketika seseorang itu sedang marah, jantungnya akan berdegup dengan lebih cepat dan turun naik nafasnya semakin pantas. Hal ini meningkatkan metabolisma badan, menjadikan kekuatan manusia meningkat untuk seketika. Suara akan menjadi lebih kuat, mata terjegil dan wajah bertukar menjadi merah padam


Manusia ini terdapat dua jenis. Pertama, jahil, iaitu manusia yang tidak tahu atau tidak sedar bahawa dia telah menyebabkan seseorang itu berasa marah. Kedua, syaitan, iaitu manusia yang tujuannya menyebabkan orang lain berasa marah. Kategori pertama itu boleh ditegur. Kategori kedua itu, agak pelik sedikit kerana sememangnya sifat syaitan, mahu melihat manusia tidak berada di dalam keadaan bahagia.

Sekiranya seseorang itu membuatkan anda berasa marah, maka hendaklah dia ditegur terlebih dahulu. Perundingan dan perbincangan boleh dibuat pada peringkat awal. Perbincangan hendaklah fokus kepada punca kemarahan. Apakah yang membuatkan seseorang itu berasa marah terhadap seseorang yang lahir?


Bagi orang sering marah, renung dan hayatilah firman Allah bermaksud: "Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang yang menjauhi dosa besar serta perbuatan keji; dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya." (Surah al-Syura ayat 37).
Ada pun punca kemarahan yang sukar diubati adalah kemarahan yang dicetuskan oleh perasaan dengki. Dalam kes ini, seseorang manusia berasa marah kepada seseorang kerana diasak perasaan hasad dengki. Hasad dengki ini adalah salah satu sifat syaitan.

Dalam kes ini, sekiranya ada sesiapa yang berasa marah kerana hasad dengki, maka hendaklah kembali ke jalan yang benar. Sesungguhnya hasad dengki itu lahir kerana lemahnya hati melawan hasutan syaitan. Hati yang lemah boleh dikuatkan dengan zikir dan istighfar. Apabila kita beristighfar, maka kita memohon ampun kepada Allah. Semoga terlindung daripada hasutan dan perangkap syaitan.
Kemarahan juga boleh dipadamkan dengan wuduk atau air sembahyang. Rasulullah bersabda bermaksud: "Apabila seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wuduk. Maka sesungguhnya marah itu daripada secebis api." (Riwayat Abu Daud).
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa ada seorang lelaki berkata kepada Rasulullah: "Berpesan kepadaku! Baginda berkata: Jangan marah. Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta supaya dipesan. Namun Baginda masih tetap berkata: Jangan marah!" (Riwayat al-Bukhari).

Bagi kes berasa marah kerana perbuatan seseorang yang jahil, kemaafan adalah jalan yang terbaik. Ini kerana pesalah melakukan kesalahan tersebut secara tidak sengaja. Dengan memaafkan seseorang, tekanan perasaan atau stres akan beransur-ansur hilang.
Orang yang dapat menahan dirinya daripada dikuasai sifat marah akan mendapat ganjaran setimpal dengan usahanya. Rasulullah bersabda bermaksud: "Janganlah kamu marah dan bagi kamu balasan syurga." (Riwayat al-Bukhari)

"Marah itu kunci segala kesalahan (kekejian)." - Jaafar bin Muhammad.

Kalau Tak Abis lagi marah!
Yang Dah beranak pinak. ....tuh!!!!...............
Moh!!!!!!...............main2 ngn Gibik-Gibik!!!
Tenang jew rasanya......!!!!!

9 comments:

honeyamirul said...

Salam Dj Epoi,

Tq! kerana kongsikan bersama info yang menarik dan sangat berguna untuk mengelak dari perasaan marah... ini harus saya tujukan khas buat Myhubby hehe... :)

P/S: Amboi bosanyo pistol Dj yo? Siap dongan polurunyo sokali... Jangan maree erk? nanti kono jual kih3x...

Kaiser said...

salammm....apa kaitan pistol dgn hang duk lepak & cita pasai marah lak....kekekeke

imanshah said...

Marah itu amalan syaitan..huhu

Dj Epoi said...

Honey Amirul

Salam......
Uik!! Gelak sama jew siut!!kihx3...

Hah.elok sangat lah tuh?
Amacam kucing2 kita ...semua OK?

hehehhehe

Dj Epoi said...

Kaiser....

Marah Gua lain macam sikit weih!
HEheheheheheeh

Dj Epoi said...

imanshah....

Abis camanooooooooo kito nak marah nih?

Kalau pelem-pelem Seniman P Ramlee...
Saper MARAH kena jual hehehehehe

ai said...

HOHOHOHO....!

Aku adalah seorang pompuan yg cepat marah.... :S

iedaLUVsham said...

dulu ieda cepat marah gak..tp pas kawin ni alhamdulillah..trus jd baik je...hahahah!!! kene bius tu dj epoy..hehehhe!!! ;)

CT NORAMIZA said...

bro, main gibik2 tu hape??? cakap biar teranggg (dialog p ramlee) heheheh..