Friday, July 10, 2009

Surat Akhil Hayy dalam loghat PERAK....


Salam.....

Gua tertarik dengan e-mail yang baru jew Gua dapat tadik!!
Tak perlulah Gua bagitau ...siapakah Tuan Pengirim e-mail ini.....
Cukup lah.....Gua rasa MESEJ dalam e-mail ini dijadikan tauladan buat kita bersama .....
Korang BACA sampai ABIS arrrr....heheheheh

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum yop!

Teringat mase dulu mase deme jadi penyanyi lagu rock driyard duluyop.

Best benor dengor lagu deme masa tuh.'Hanya ketenangan.. ..' lebih
kurang begitulah lagu deme dulu. Masa tuh seluor deme ketat yop.TAruh
botoi kat kaki pun tak celuih yop. Rambut jangan cakap ler,mata deme pun
haram nampak dibuatnyer. Baju pulak kalo takder baju 'earth shaker'
lambang matahari tu,tak rock yop betui tak?

Tup tup rock pun habis zaman gemilangnya termasuklah dengan deme
yop.Semua mat rock kampong BOTA tertanya-tanya mana pergi rocker-rocker
malaya dulu yea?Kroje apaler deme tuh kalau dah tak nyanyi.?Yelah
diorang tuh semua bukannya tak crodek,handei- handei gak diorang tuh.

Tup tup plak awak dengor nama deme keluor kat pentas ceramah yop.Ape ke
hei si akhil tuh dah berceramah plak.Dah tak nyanyi ker lagi? Deme plak
ceramah agama.Sejuk hati dengornyer yop deme dah jadi orang.Yelah kalo
benih yang baik campak kelaut jadi pulau yop.

Ceramah deme seronok dengornye.Cerita macam-macam, ngaji pun ada,nyanyi
pun ada dan juga politik pun ada.Berkat juga hidup deme dengan jadi
penceramah mengingatkan orang lain akan kebesaran Allah. Seronok tengok
deme dah jadi ostaz.Ostaz rock pulak tuh yop.Bukan senang rocker dah
jadi ostaz.Selalunyer ostaz yang tukar jadi rocker yop.

Tup tup yop deme lame dah tak ceramah kat masjid-masjid ataupun pentas
politik yop.Semua orang tertanya-tanya mane deme pergi ni.Dah kaye ker
gamaknye si akhil ni sampai haram nampak muke ni.

Tup tup deme masuk Astro yop.Ada rancangan sendiri plak tuh yop.Bangga
teman yop deme masuk TV.BUkan senang masuk TV yop.Teman lame dah ngidam
masuk TV.HAram dapat pun.kalau masuk TV sendiri selalu lah yop itupun
setakat YOUTUBE jer.Rakam dan tengok sendiri.Tentang deme masuk Astro
yop,teman tumpang sekaki gak yop.Kira deme berdakwah sampai kelangit
yop.Ngalahkan kapei trobang yop tingginye taraf deme.Murah dah rezeki
deme yer yop.

Tapi yop,bila teman terpikio masa dulu,rezeki ni ada dua jenis yop.Satu
rezeki Allah bagi pasal Allah sayang.Dua rezeki Allah bagi pasal Allah
benci yop.Harap deme bukan yang kedua ye yop.Bila Allah bagi rezeki atas
kerana sayang yop,Allah bagi rezeki tu dengan dugaan sekali yop.Dia nak
duga kita samada kita ni cakap berdegor-degor ni hebat benor ker kita ni
yop.NAsihat orang supaye jaga anak tuan-tuan supaya jangan sampah
masyarakat,tapi kat deme, deme ada nengok ker anak-anak deme yang 4orang
dari benih deme tuh yop.

Teman nengok comey anak-anak ustaz akhil hai.Apalah salah anak-anak tuh
abah tak balik-balik lama dah ni.Dengorkan cerita abah masuk Astro.Hebat
abah kita tapi yop itu semua Allah duga yop.BAru Allah bagi rezeki sikit
yop deme dah buat hei.Awak bukan kisah benor pun pasei deme dengan bini
deme yop.Itu awak paham yop.Lawo memang lawo tapi kite bukan nakkan
lawonye yop tapi kita nakkan baiknye yop betui tak?Lantaklah itu hey
deme.Tapi anak yop,awak tak tahan bab ini yop.Nak nangis pun ada
yop.Gamak deme ninggal anak-anak lama-lama yop?Kalu awak yop,seminggu
tak tengok muka anak-anak yop,rasa macam nak balik kejap-kejap tuh yop.

Yop akhil! Dugaan deme ni lebih pada Allah nak duga deme jer yop.KAte
orang kampong yop 'our kids not always looking the presents that we give
to them,but the present of us infront of them'.Apalah sangat pompuan tuh
yop.Seronok dengan pompuan ni yop paling kuat pun sejam jer yop.Lepaih
tuh deme pikir kelain dah yop.Isteri boleh tukor ganti yop.Itu deme
pandei-pandeilah yop.Tapi anak yop,tak same yop.Anak deme tetap anak
deme yop.Kesianlah kat anak-anak deme yop.Baliklah yop.Usaplah kepala
diorang yop.Dioarang rindu benor dengan deme yop.Diorang tuh kalau boleh
bior abah diorang tak kaya pun tak per yop.JAnji abah ada depan diorang
yop.Apalah salah diorang yop.

Masa deme pergi mahkamah hari tuh yop.Deme lenggang tangan jer
yop.Seronok benor nengok deme datang mahkamah.Tapi bini deme
yop,berangkut sampei 6 orang neman kan maknyer.Susah yop dokong anak
kecik ni.Lengoh tangan yop mendokongnyer. TApi deme datang lansung tak
peluk anak-anak deme tuh.Sedih benor rasa tengok deme macam tuh.

Deme kata deme berjuang atas jalan Allah tapi deme dah kona kelain awak
nengok.Udah- udah ler tu yop.Apalah sangat hebat deme menyanyi
terpekik-pekik konon nak bagi keinsafan pada orang lain.Apalah sangat
rambut deme yang konon rebounding tuh yop.Tu semua yop, DUNIA jer
yop.HAri ni hari deme yop,esok hari deme juge yop.Tapi lusa yop belum
tentu lagi yop.Seronok bercinta ni yop lain yop.Semuanya nafsu jer
yop.KAlu deme pikio balik,semua tuh buang duit jer yop.BUang mase dan
buang tebiat jer yop.

Teman nangis masa nulis ni yop.Kesian anak deme yop.MAkan ker atau
sekolah ker diorang hari ni yop.?Kes macam deme ni yop sama macam kes
kumpulan iklim tuh yop.Kesian anak-anak kat kampong diterengganu
tu.Apalah salah anak-anak sampai abah taknak balik?

Yop Akhil..udah- udahlah jadi artis tuh.Tak kemana perjuangan deme tuh
pun.NAbi Mohammad kalau dia tahu yang dengan menyanyi tuh boleh mengajak
orang mengesakan Allah,lama dah nabi buat dulu.Udah ler yop.Besorkan
anak-anak tuh lagi penting yop.Diorang tuhlah yang nak usung keranda
deme nanti yop.MAlaikat tak tanya pun berapa ramai yang masuk islam bila
dengor lagu deme tu yop.Tapi yop malaikat tanya apa peranan deme sebagai
ketua keluarga yang Allah sebagai tunjang deme yop.

Udah-udah ler tuh yop.Tak kesior teman nak dengor lagu deme yop.Bukan
dapat duit pun yop dengor lagu deme.LAgi kena keluor duit adalah yop.

YAng baik itu Allah dan yang buruk itu teman yop.

Tak guna ada mata kalau tak dapat melihat.
Tak guna ada hati kalau tak tahu menilai..... ..

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...

6 comments:

Tukang cerita said...

Salam...
saya membaca dari ayat ptama hinnga ayat terakhir...
sebak dada ini...
benarlah...dugaan itu dalam dua bentuk...
kesusahan dan kesenangan....

semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang kufur,,...'nauzubillah...
:(

MariaFaizal said...

Moga ustaz tu baca email ni.
Kesian anak2...

MariaFaizal said...

Bro,
Dah 'officially' join contest bro ker if I've published an entry on the contest?

:D

Thanks bro!

SYAFIQASALIM said...

ustaz akhil
dulu aku kagum dengan dia..sekarang, ENTAH la...

Diamilikku said...

hurmm...i;m so touched...dari dulu lagi memang tak penah suka ustaz tuh..ntah macm mana org boleh panggil dia ustaz hanya dengan pengalaman bawak org gi buat haji/umrah je..tak penah belajar agama secara official...

ya allah..jauhkan keluarga dari sebarang kejadian seperti ini...

Naddiea said...

eisss..awak( saya) kalo jumpe yop akhil tu depan2 mmg ler nak kene basuh yop tu.geram awak membace nyerrr.aper lawo sangat ker si wahida tu sampei luper anak isteri?uishhh...x leh tahan la org laki camni.mmg nk kene neh.