Monday, May 18, 2009

Kenapa perlu cium anak?

Kenapa perlu cium anak?

Pada Sesiapa yang ada anak tu, ciumlah anak jangan jemu...never realized that cium anak has tremendous pahala towards the parents.
Yang tak de anak tu, cepat-cepatla buat anak, yang belum kawin tu cepat-cepatla kawin?..boleh buat anak. Yang belum ramai anak tu, cepat-cepat la ramaikan anak??

Keistimewaan yang bakal diperolehapabila anak-anak anda boleh digelar
kanak-kanak atau kupu-kupu syurga. Barangsiapa yang mengembirakan anak
perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana
takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah
akan api neraka ke atas tubuhnya.
Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat
syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat. Syurga itu ialah
sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang
menyukai kanak-kanak.
Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali
ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat
daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.
Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama

Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung
tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya
itu turut diperolehinya.

Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata;
"Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah
aku cium." Sabda Nabi SAW; "Orang yang tidak menyayangi tidak pula akan
disayangi."

Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganyadan
dia memikulnya ke rumah; pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang
yang sangat berhajat. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak
lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia
memerdekakan anak Nabi Ismail.

Seorang lelaki bertanya; "Ya Rasulullah, kepada siapakah harus akuberbakti? "
Jawab baginda; "Berbaktilah kepada ibu bapamu."
Kata lelaki itu lagi; "Ibu bapaku sudah tiada lagi."
Sabda Nabi SAW; "Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibubapa berhak
terhadap dirimu dan anakmu pula berhak ke atas dirimu."

Wallahualam bissawab

18 comments:

@e_da said...

All of them very cute!!!
anugerah dr Allah yg tak ternilai harganya....

Mohammad Afendy Bin Noor Khan said...

Abg epol, mcm nak nk buat anak kawin pun bleum...

Mcm na nk kawin awek pun x dew...

Setakat anak kucing tu adew lew...

uwaaaaaaaa...

MariaFaizal said...

Selain dpt pahala,ciuman dpt menhidupkan jiwa anak2 kita,walaupun ketika mereka sedang tidur (Quote Dr Fadzilah Kamsah)

Naddiea said...

betul2 saya setuju!!!cium anak selagi boleh.sibuk cemana pun mesti kene cium anak.anak2 sedar walaupun derang tgh tido.

ai said...

AKU TAK PERNAH JEMU CIUM ANAK-ANAK AKU. BAPAKNYA JUGAK!! KAHHHHHHHHH... :p

~BRO, AKU DAH HAPDET KEDAI TUDUNG AKU TU. LEH LA SUH BINI KAU SURVEY..murahhhhhhhhhh!!

Jom! http://kedai-ai.blogspot.com

Diamilikku said...

suka sangat entry ni...
sebab tu su duk terfikir...nape ada org yang sanggup uang anak...padahal kita nih tak henti2 rasa nak peluk cium je anak...tambah2 bila kena gi outstation...

hysMan.. said...

comei2 lor sumaa..
wallaweiii..
lu ckp mcm tu,gwa da tak sabo nak ade anak nih..
wawawawaa...

fahmi latiff said...

salam bro dj epoi...

artikel ni buatku merasa nikmat ...

tq bro dj epoi... :)

TiNiE said...

alahai...
sweetnyer entry...
sumer-sumer pun comey...
hiks...

rampage said...

Bro, nasib baik gua dah khawin awal2 & dapat anak laki + pompuan....tak ternilai harganya.

p/s: jangan peluk anak ketika bertengkar (suami isteri) ini akan membuatkan anak merasakan penderitaan itu & kasih sayang anak akan berbelah bahagi.

peluk lah anak ketika dalam tekanan (stress)nescaya anak itu akan menyahkan ion2 negetif dalam diti kita

SYAbAR said...

10 saat pelukan akan mengeluarkan endorphine yang kuasanya 70x kekuatan morphine. Sebab itulah kajian sains telah membuktikan pelukan boleh memanjangkan hayat seseorang..... dengan izin Allah jua

Ivy Metaga said...

hmmm..betul tu, anak2 cepat membesar..

lagi satu, sy dalam kategori yg nak kawen cepat2 hahahaha..jadi mau ada anak cepat2 ....walauweeiiiii hik hik

Tukang cerita said...

Cium mak dan bapak anak pun dpt pahala jgk...
ngeh..ngeh...ngeh...
:P

Dj Epoi said...

Salam Semua...

Apa yang korang cakap semuanya Betui arrrrrrrrr.........

Cium jangan tak cium !!!!!!!!

joegrimjow said...

betolll
ku bukan sanje cium
gomol pon adew
lalala~

Baby Lyana said...

best wo cium anak2.. hari2 setiap jam cium dia.. Lyana sure suka tersengih2 org cium dia..

SuFy said...

ehehe..adoii, comelnyerr...kim slm peluk cium kat anak yer..ngeh3

MaMaQaYPo FaMiLy said...

waaa.... Achu Fizi glamer weh!!!

Gurau jer...

CIUMAN adalah satu cara utk kita SHOW OFF perasaan SAYANG pada seseorang yg rapat dengan kita.. tak kiralah anak ke, abah dia ke, mak pak kita ke... SETUJU???!!!

p/s: PIC yg last tu lawak la pulak.. :P