Friday, January 8, 2010

Apa kata Koworang?

Assalamualikum....
Salam Jumaat.....
Selamat pagi semua......

Untuk orang Utara & orang pantai timur... selamat bercuti ....

Pagi nih......ntah tetiba jew teringat skrip lawak anak Gua si Robocop
Waktu 1st day nak gi sekolah...terpancul keluar soalan buat Mamanya Suked

Robocop : Mama! apasal Syamil kena pergi sekolah malam2 nih? camana Syamil nak belajar,!....gelap?

Mama : ?

Gua : Ikut perangai Mama nya...waktu kecik2 dulu hahhaaahahah

Pagi nih.... Gua nak tanya pendapat kengkawan semua......

tak kira yang ada anak....
tak kira yg tak ada anak......
tak kira yg bujang ....
tak kira Janda atau pon Duda
Wang saku untuk kesekolah pagi dan sekolah Agama petang yg Gua berikan pada anak Gua......adalah
RM3 untuk satu hari.
Rasa korang ..Ok tak? sesuai tak?


Apa yg sempat Gua SERVEY kat sekolah rendah .....antara harga makanan kat sana seperti dibawah..

Nasi Lemak. Mee, Mehun sepinggan Rm 1.00
Nasi Lemak tambah telor Rm 1.50
Nugget & Hot Dog secocok Rm 1.00
Kuih sebiji Rm 50 sen
Roti satu bungkus Rm 50 sen
Ais Kerim sebatang Rm 1.00
Jajan sebungkus Rm 50 sen
Minuman Teh -O Secawan Rm 30 sen


Nota Buntut :- Zaman Gua dulu ..Nasi Lemak sepinggan 3o sen jew siut!........
Berapa wang saku yang korang berikan pada anak korang?





25 comments:

Diamilikku said...

wow...dah RM3 untuk standard 1 student ya...zaman su sekolah dulu bawa 50 sen je..cepatnya masa beredar....hurmmm....bagi jer budak2 tu bawak bekal siap2..so tak yah bagi duit banyak2...kalau tak sempat sediakan..beli je siap2 n kasi bekal...so kat sekolah senang dah ada makanan nak dimakan....

Dj Epoi said...

Yer la....Sue

Skank dah banyak berubah....Gua sendirik zaman Gua.
Gua bawak 30 sen jer waktu darjah satu dulu...

Skank MAMA nya nak kena sengkang mata lagilah nampak gayanya...
sebelum subuh sediakan bekal kat Robocop!

Good Idea

A.I said...

Aku kasi angah utk skolah rendah $1.50 je. Air sirap bwk dari umah. $1 tu utk beli makanan waktu rehat. lagi 50sen utk beli sweets ms blk skolah / kalau x guna msk dlm tabong.

tp utk skolah agama x tau plak aku sbb angah x gi.

Baby Lyana said...

tol tu..sokong..bawa bekal dari rumah..di jamin bersih dan selamat...bukannya apa, byk kes keracunan la...kita mana tau bersih camner..suh suked buat yg simple2 ajer bekalnya...demi anak, apa salahnya bgn awal sket kan? bagi duit belanja tu, utk emergency... sy dulu dpt 30 sen sehari...

Dj Epoi said...

Ai

Semalam Gua ksik 3 henggit...
Balik sekolah semalam...
Tak guna ponk 3 henggit tuh...

Katanya takut Mama marah heheheh..

Padahal Suked cakap...suruh jimat2

Hah! ambik kau......satu sen ponk dia tak guna..
PROTES ar tuh heheheh

Semalam dibekalkan Roti & Sosej
Malam semalam Nugget

Minuman 2 botol siutt sehari!!

Dj Epoi said...

Baby Lyana

Kan Mr Mama dah FULL TIME kat rumah!!
Nak makan aper....Order..Order!!

Celik jew mata Gua dah siapkan heheh

suked8787 said...

Weiii...mama dia bangun awal la. Tiap2 pg 5.30 dh bangun sediakan bekal utk Robocop tiap2 hari, nk jimat punya pasal.
Isnin : Nugget ayam
Selasa : Buat roti gulung ngan sosej
Rabu : Nugget ayam lg
Khamis : Roti ngan inti daging cincang
Jumaat : Nasik goreng

Ptg selalu Robocop beli kuih je katanya...Tp saya rasa kan...kdg2 budak2 ni selalu ikut kwn2, kdg2 nmpk kwn2 mkn eskrim, dia pun nk beli jugak. Tp kitaorg perlahan2 ajar dia supaya kena berjimat n menabung...masih awal lg, baru 1 minggu persekolahan, dia x berapa reti lg...harap2 lepas ni ok la tu...Hari ke 3 tu duit dia habis langsung...rupanya2 dia bg kwn 1 hengget sbb kwn x bw duit katanya...Mcm2...

P/S : Si Bro Dj kita tu tunggu mkn jew...ckp bnyk lak...hahahahaaha

A.I said...

MUAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Tu dia! suked dah malatop.
tp mmg betol la, mmg kene ingatkan bebudak ni. suka sgt ikot tekak kengkawan. org tu beli tu, dia pon nak gak. kiranya kau ni rajin gak la sempat nk buatkan bekal dia. Angah TAKMO! dia nk beli gak kt kantin tu..huhuhu. Nape aku bangun kul 5:15 pon mcm x sempat gak ye? hhrrrmmmm

puspa said...

aah laa kan..bdak2 zaman skang nih...pegi sek daa bawak 3 hengget kan...tp x pele, kne laaa ikot nilai mase wang..dulu ok jerr bawak duit sket..kan2...

echah_syed said...

rm3 ok ler tu..

anak tumpang combi pun sehari rm3 utk sek keb dan sek agama.tp kdg2 papanyer kasi rm5.

tapi yg jadi masalah ada kwn2 dia yg selalu minta duit.minta 10 sen atau 20 sen.bayangkan kalau dia minta kat 10 org..rm1 lebih dia bole dapat kan..aduii kecik2 dah jd "peminta sedekah".

so kena tgk anak2 kita bila kita tak kasi duit belanja cukup dia pandai minta dgn kawan pulak.

apapun dah sekolah robocop ekk.mesti makpak dia yg sgt teruja.ermmm lepas ni makin byk kerja makpak dia sbb nak pastikan homework kena siap,jadual waktu sekolah dsbnyer.

penat tapi makin seronok jadi makpak :D

betul tak bro??

azieazah said...

Semua parents nak yang terbaik utk anak. Setakat RM3 mungkin kecil dan biasa saja bagi keluarga yang mampu.. Malah tiada masa untuk masak bekal dsb.

Berapa ramai yang sempat masak berkhasiat? Tiada banyak pilihan melainkan bekalkan wang saku.

Tapi apapun, paling baik air minum wajib dibekalkan dari rumah kerana dikhuatiri minuman di kantin tidak dimasak dengan sempurna..

Syabas ROBOCOP.. jangan fire kawan skulah tauuu..

Eiba said...

Dah kira byk lah tuuu...standard 1 kan...Eiba bagi anak 1.50 jer.. Pagi da sarapan..then tghari bagi bekal untuk sek kebangsaan..b4 pi sekolah..bagi makan nasi dulu..so far anak Eiba x merungut..Alhamdulillah...takut nak bagi lebih2..kang ader kaki sapu...hihihi..dah lar anak Eiba tu baik hati...

@cu SaYaNg said...

acu lebih prefer bawa bekal la..so,boleh le kurang kan duit belanja...

even acu,sampai la nie datang keja pun bawa bekal untuk bfast & lunch..dah nak masuk 9thn keja kat sini,boleh dikira brapa kali je acu beli makanan kat cafe..
(fuh..nmpak mcm rajin je kan.calon menantu pilihan nie...ahaks)

and lagi satu,kalau nak sedia kan bekalan,apa kata bagi makanan yg berkhasiat...sori to say,kurang2 kan la nugget & hot dog tu..sebab dalam tu ada campuran bahan yg kurang berkhasiat..sekali sekala tu tak pe la...

kalau rasa tak sempat nak masak mee or nasi lemak or nasi goreng,sedia kan je sandwich.tapi pelbagai kan perisa sandwich tu..jangan le ari2 sardin je... nanti lama2 muka comel pun dah jadi muka sardin dah...hehehee

maaf ye...nie cuma pendapat acu je

kakyong said...

bagus lah sediakan bekal, biasakan anak2 g sek bawa bekal.. & ajar anak berjimat.. bagus2..

Dj Epoi said...

PUSPA

Masa kita dah berlalu daaaaaa...

Dulu main Guli...
Main galah panjang...
Main Congkak...
Main Lompat katak...

Bebudak skank main Internet
Main PSP
Main Duit hehehheheh

Dj Epoi said...

Kak Echah

Yer lah....Kak
Gua tak mampu nak bagi 5 henggit
Banyak tuh!!!!

Heheheeh
Nih robocop baru jew sampai...
Bagi 3 henggit...
Bawa balik 3 henggit gak..

Dah pandai Anak Ayah dia..
Yessss! dia dah mula memahami yang Ayah dia baru start nak mula bisnes sendiri heeheh

Alhamdulilah

Syukur bini Gua pandai bagi masa untuk anak2 Gua

Dj Epoi said...

Kak ...I like your comment...
Akak selalu suka melawan arus untuk membuktikan kekuatan dan semangat Akak..

Yes!!
Kalau daripada pandangan mata Gua..
Bila dah anak 3 nih..
Bila tiada orang gaji...

Kekadang tak terkejaw Suked nak arrange masanya..

Jalan terbaik ..rasanya...kena standby Duit dan jadikannya sebagai benda WAJIB yg perlu disediakan

Walaweiiiiiiiii

Dj Epoi said...

Eiba

Tukang PAU! yg kita semua takut siut!!!
Kang bila kita kasik duit tak cukup kang dia pulak yg gi PAU orang heheh..

Buat masa kini masih lagi Rm3 diberi kepada Robocop...
Gua tengah meneliti....nilai yg terbaik untuk beliau...

Alhamdulilah....semua bekalan MAMA beliau....hari ini line clear!! habis siut!!

Dj Epoi said...

Acu Sayang!!

Gua sker ngn lontaran cadangan LU..
Gua dan Suked memang menanti dan mengalu-alukan pandangan dari semua rakan2

Dont worry....Sis!

Gua akan bagitau Suked untuk keteratak Lu....untuk mempelajari cara2 penyedian bfast & lunch hahahahah

P/S - Acu...kalaulah Gua masih mempunyai Abg yg belum kawin...semestinya Gua kan rekemen kat Lu ...heheheh SERIUS!!!

Dj Epoi said...

Kak Yong!

Yeszaaaaaaaaaaaaa!!
Tq Kak!

Selamat kembali memeriahkan dunia Blog ini

zamie a.k.a az said...

HAHAHA....
Baru hang tau susah senang jadi ayah..
Aku bagi anak aku rm2 je sorang...
sekolah agama rm2 sorang..
so total 2x2+2x2= Rm8 1hr..kopak..
tambang van RM30 sorang..(tak sampai 1km pun)so 30x2+30x2= Rm120 sebulan..
tu baru 2 org..
next year 3 org plak...mmmp...
Dalam aku dok kira2...
Dlm hati "macamana la org tua tu sara aku dulu hanya dgn keje2 kg...?"
Entah kenapa,Kasihku makin kuat pada orang tuaku...
kpd sapa2 yg masih ada org tua tu...
berbaktilah... ketika anda masih berkesempatan....

Dj Epoi said...

Zamie a.k.a AZ

Walaweiiiiiiiiii....
Gua patut kena gi mintak Tips kat orang2 lama cam Lu arrrrr..

Yerlah kan....
Bapak Gua seorang anggota Bomba biasa jew.....
Mak Gua suri rumah sepenuh masa....

TAPI!...Gua ponk pelik jugak...camana diarang besarkan kami 6 beradik?

Um!!!! rasanya...duit dulu2 lebih berkat kon noooooooo!!!
Duit lanih....kita cakap jer yg cakap Berkat...punca asasnya tuh...yg tuh yg kita tak tau..

Kan?
Kan?
Kan?

suked8787 said...

TQ di atas komen rakan2 blogger semua...itu semua pendapat masing2 n kita kena terima dgn hati yg terbuka.

Mana yg baik kita jadikan tauladan mana yg x baik kita jgn ikut...heheheheee

Lgpun kitaorg duk tgh tune masa lg ni...yela 1st time anak masuk drjh 1...lepas ni ok la tuh...

@cu SaYaNg said...

weh..weh...apsal lak nak rekemen kan acu dgn abg lu lak?
acu tak mau aaa jd kakak ipar lu....acu tak mau ada adik ipar yg TUA dari acu....muahahahaa

p/s::teringin sgt nk jumpa lu & suked + anak2

Sulela said...

Hmmm...harga barang sekarang dah mahal gile...huhuhuu. Untuk sekolah rendah, aku bagi RM1.00 untuk anak2 aku berbelanja sebab paginya dorang dah sarapan kat rumah sebelum pegi sekolah. Untuk skola agama, aku bagi RM0.60 sorang sebab dah makan nasi pukul 1.00 petang tu... Semua sekali, RM3.20 sehari la...hehehe