Sunday, February 1, 2009

Dj Epoi dari MATA Sis SYAbAR


SAIFUL ANUAR HAJI ABDUL RANI. ANUAR bermaksud `Yang Bercahaya'. Membahasakan diri sebagai ANUAR di dalam keluarga dan dipanggil Ayan An dikalangan anak2 buahnya. Dilahirkan pada 2 April 1976 (Jumaat, 2 Rabiul Akhir 1396). Pulau Lagenda, Langkawi bukti kelahiran ke dunia.

ANUAR, awal kanak-kanaknya ditimang ramai orang.

Langkawi

  • Kasih sayang warga emas bernama Mak Minah dan Pak Mid terserlah hingga ANUAR dewasa. Terpisah dik keadaan bererti sinar mata mereka berkaca.

  • Dimanjakan sepasang suami-isteri bernama Abang Ad dan Kak Ani. Sekian lama berumahtangga tanpa cahayamata, lahirnya ANUAR memberi rahmat kepada mereka memiliki anak angkat bernama AMIR. Keduanya membesar dan sering bermain bersama. Apa dibeli pada Amir, ANUAR juga merasa.

  • Dimanjakan primadona lagenda seangkatan P. Ramlee, seniwati Zaharah Agus. Asal bersamanya, pulang ke rumah penuh gula2 di tangan.

  • Dimanjakan Abang Mid, Pak Long & Kak Ani
Baling
  • Kak Zah Memali, `tak sei weeiiiiii

  • Kak Mah & Makcik Yah, kenyang selalu dgn air minit, roti canai & gula2

Peristiwa paling tidak dilupa sewaktu ANUAR jatuh dari pelantar ikan waktu air laut pasang. Kelam-kabut aku dengan berbaju sekolah, terjun menyelamatkan adik. Memang indah saat2 berumah di tepian pantai terutamanya tidur atas loteng. Angin malam, waduss.......... nyaman. Nak mandi laut, cepum2 saja bila air pasang. Nak makan kepah lokan, hiriskan saja pisau di pasir/selut pantai. Sure dapat punya. Itu zaman dulu, sekarang ........ keaslian keindahan pantai hampir lupus.

Peristiwa kedua yg tidak mungkin kulupa, tatkala ANUAR mengejarku dengan pisau, kerana marahkanku mengadu pada mama dan ayah. Mengadu kes apa, lupa la pulak. Keliling kuarters Bomba Baling, aku lari lintang-pukang menyelamatkan diri.

ANUAR sejak kecil memang pandai berkawan, dialah yang paling ligat, tidak betah duduk diam di rumah. Dialah juga yg selalu kena bidik dengan orang tua.

Didikan awal persekolahan di bandar kecil yang mempunyai kisah mitos Raja Bersiung. BALING itulah tempatnya. Kalau dah namanya ligat, maka tentulah disekolah jadi ahli sukan, esp bolasepak. Bola punya pasal jugalah patah kaki .

Memperolehi SPM di Sekolah Menangah Darulaman, sebuah sekolah yang terkenal dan penuh dengan kontroversi di Alor Setar, Kedah Darulaman. ANUAR seterusnya mengikuti pengajian di IKM Pekan, Pahang. Entah sebab rajin belajar, atau selalu jatuh bersukan, sampaikan selalu Sakit kepala maksimum. Mana mungkin Anuar lupa dapat rawatan terbaik di Hospital Tawakkal. Terima kasih Bro Nizar.

Bertugas dengan sebuah syarikat gergasi di Selangor. Dewasanya ANUAR penuh drama kehidupan, suka-duka yang boleh dikongsi dan disimpan kuat. ANUAR adalah anak yang paling ramah dan kaki riuh di dalam keluarga, juga bersifat pendengar, maka tidak hairanlah dia menjadi tempat mengadu, terutama kepada adik2nya. Keramahannya juga menjadi kunci kejayaan Dj Epoi 8787 (http://www.epoi8787.blogspot.com/).

Bermula dengan menjadi penghuni rumah setinggan, berbekalkan kecekalan dan keazamannya sebagai teraju utama kerja2 pengubahsuaian rumah, suatu kebanggaan keluarga tertubuhnya SAIFUL Warisan Kreatif Enterprise. Perintis usaha beliau adalah `Rumahku Syurgaku'. Tahniah dan Terima kasih.

Sebagai orang sukan, susuk badan memangla uuuumph, macho orang kata, kena dengan ketinggian, sebab tu la si gadis yang di skodeng di stesen bas tersangkut seterusnya dijadikan isteri. Tp itu susuk badan dulu...... sekarang ??????? Dulu bapa mertua menuntut di Maktab Mahmud, menantu pun sama belajar di sekolah yang sama. Itulah kebetulan, keserasian namanya.

Inilah keluarga ANUAR yang bermastautin di Selangor Darul Ehsan.



















Diijabkabulkan pada 14 Februari 2002, (Khamis, 1 Zulhijjah 1422) di Masjid Alor Pudak, Pendang, Kedah Darulaman dengan SUSILAWATI ABU BAKAR yang dilahirkan 9 Ogos 1980 (Sabtu, 27 Ramadan 1400). Juga anak perempuan tunggal dalam keluarganya. Resepsi di Kulim meriah dengan kedua mempelai di tabik hormat mamat/minah bikers sewaktu berarak masuk ke kawasan rumah kenduri. Kita tempah masak seekor kambing akikah, adusss....... langsung tak sempat jamah, habis di meja pengantin dan rombongannya lebih kurang 50 orang. Ramai gitu...... alhamdulillah.

Beginilah aksi anak pertama ANUAR setaip kali posing depan kamera. Mesti tunjuk susunan gigi, senyum lebar. Terlampau nak kontrol senyum, mata selalu jadi mangsa.

Gelaran anak pertamanya ROBOCOP. Mana tak robocopnya, waktu baby kalau pi pasar malam, nampak gerai mainan, terus berguling atas jalan. Riuh dengan jeritan selagi tak dibelikan mainan. Dah tu, mainan dia jangan sapa kacau. Milik aku tetap milik aku.

Nama sebenarnya MUHAMMAD SYAMIL SAIFUL ANUAR. SYAMIL bermaksud `Keseluruhan, Kesempurnaan'. Dilahirkan pada 3 Januari 2003 (Jumaat, 29 Syawal 1423) di Hospital Pantai Cheras Kuala Lumpur di bawah pemerhatian dokktor bernama Dr. Asokan.

Si kecil ni pulak gelarannya Spongebob, bersuara `garok'. Yang kedua ni kanak-kanak bantal busuk. Cukup cam bantal busuk hijaunya, nak tukar baru, mesti warnanya sama. Kalau tidak ..........

Namanya ANAS SUFYAN. Nama pilihanku gabungan nama AN & SU. ANAS bermaksud `Manusia yang memiliki Kemesraan, Cinta, Kasih'. SUFYAN adalah sahabat Nabi juga bermaksud `Teman Yang Mesra'.

ANAS dilahirkan pada 18 Februari 2006 (Sabtu, 19 Muharram 1427), di tempat yang sama seperti abangnya. Si kecil ni di kalangan sepupu-sepapatnya dipanggil pak lawak. Tak kisah apa orang buat padanya, tahan dan kontrol machoooo macam ayahnya. Tengok saja aksi gambar sebelah.

Lepas ni si kecil tak kecil lagi..... Nombor tiga sudah mari. Tunggu saja bulan Februari 2009.

Hidup ini umpama roda dan bumi. Kita bermula pada satu titik, berpusing dan kembali ke titik asal. Persabahatan dan jalinan silaturrahim itu mulia, bezanya kawan boleh menjadi sahabat, boleh menjadi musuh.

Anak jati Langkawi tak gentar dilambung ombak badai walaupun pantainya terhakis. Ambil kekuatan bakau, tetap utuh berdiri walau dilanda ribut taufan. Jangan takut berumah di tepi pantai .......

Iku resam padi.

9 comments:

MariaFaizal said...

This is so sweet.....Tergambar kasih-sayang mendalam dlm family.

And, I'm impressed when I read the part when bro DJ fell off the pelantar & your sis saved you!

I'm praying that Adam & Ayesha will be blesses with borderless love with each other.

Amen...

Well said & well written article about LOVE.

LOVE is ALL and ALL is LOVE.

Diamilikku said...

agree with kak maria..
ini bukti kasih sayang keluarga..kak syabar punya corak penulisan yang sangat touching...
kalau baca dah boleh merasai..
semoga kasih sayang bro sekeluarga akan terus mekar..
dan semoga syamil dan anas akan mewarisi keakraban hubungan seperti ini..juga harapan sama untuk semua anak2 kita...harap2 takde yang bergaduh n bermasam muka...amin

MariaFaizal said...

Sorry typo error : Blessed instead of blesses (mamun....)

heheh...

TiNiE said...

pergh...bro dj ni nampak sgt favour di kalangan siblings, dan dia juga favour di kalangan teman2...tq for being you!!

captain joy said...

Alhamdulilah...Keluarga Bahagia.. full with loves, semoga Allah juga mengurniakan sy cahayamata.. amin..

@cu SaYaNg said...

bro DJ,
baru ari nie acu tau kita nie sekapai...sama2 mai dari kedah sana nu...

*SiRibenMerah said...

wahhh
sayang nye kak syabar ngan bro Dj yek.. hehehe.. gapo dia ligan org keliling kuarters bomba?? abes gangster la tuh bro aih.. hahahahahaha =P~

Dj Epoi said...

Sis Maria - Um!! skank baru Gua tau yg jasa Sister Gua selamatkan Gua..
Gua berdoa!! agar anak 2 kita terus kuat bab-bab kasih sayang nih
Tq Kak Min

Diamilikku - Um.....sama2 lah kita berdoa...hehehhehe
Lanie.. ponk gaduh tak berenti!!! heheheh...gaduh budak2 hahahah

Tinie - Tq Mie.....Gua biasa2 ajer!!

Captain Joy - Inshallah Bro...Gua doakan untuk Lu berdua...Ader rezki pasti sampai.....
Jangan putus asa eik? heheheheh

Acu - Acu ......yer ker.....hang dok kampong mana nooooooo? hahahahah , gua ponk baru tau...

SiRibenmerah - HEheheheheh ..Inshallah yang terbaik akan ku lakukan untuk Kakak tersayang ( Sorang jer ponk kakak Gua )

@cu SaYaNg said...

acu dok kat guar chempedak sana nuuu..